top of page
Zoeken
  • Alexander Hallaert

Bosum: dromerige sounds van eigen bodem

Bijgewerkt op: 6 mei 2021


Foto credits: Mathias Lambrecht


Voor Tom Verbeeck, leadzanger van Bosum, gaat het de laatste maanden snel. Bosums dromerige cover van de wereldhit ´Blinding Lights´ stond twaalf weken in de Afrekening van Studio Brussel en haalde zelfs de Eindafrekening. Hun debuutalbum Ghostwood Country Club verschijnt pas op 4 juni, maar de eerste releases ´Smell Of Your Hair In The Morning´ en ´Cherry´ doen alvast verlangen naar meer.


“Bosum is eigenlijk gaandeweg tot stand gekomen door van jongs af aan met muziek bezig te zijn. De band heeft heel wat verschillende formaties doorstaan, maar is uiteindelijk in 2017 uitgegroeid tot Bosum.”


Hoe zou je de sound van jullie band omschrijven?


“Dreampop heeft een droge ritmesectie en zwevende gitaren, synths en vocals. Er wordt ook vaak gebruikgemaakt van veel galm, wat speciale effecten en soms aritmische drumbeats. Als ik aan het creëren ben, neig ik het meest naar dat soort muziek. Ik kan mij echt in die dromerige sound verliezen.”


Welke artiesten hebben de meeste invloed op je muziek ?


“Een makkelijke om naar te grijpen, is The War on Drugs, maar mijn grootste inspiratie is Ben Howard. Zijn laatste drie albums zijn echt parels. Daarnaast vind ik mijn inspiratie ook vaak in de huidige indiescene: Kevin Krauter, Skinshape, Big Thief, er zijn zoveel namen, zoveel indieartiesten die een grote invloed hebben op mijn muziek. Ik vind dat er lokaal ook heel straf werk afgeleverd wordt. Ik kijk wel op naar bands zoals bijvoorbeeld The Haunted Youth, Portland, Fabian Rasti en Mooneye, maar ook naar bedroom producers zoals CØPE en Jullian.

Mensen luisteren vaker naar indie en dreampop, dat is heel leuk om te zien gebeuren. Wat vroeger eerder een subgenre was, wordt nu toch meer mainstream. Als je vandaag naar Eén kijkt, hoor je enorm veel indie op de achtergrond. Er is oor naar het genre, zeker ook lokaal. Dat geeft mij die extra drive om het te blijven doen.“


Waar komt de titel van jullie debuutplaat 'Ghostwood Country Club´ vandaan?


“Er is een lang schrijfproces aan voorafgegaan, maar het concept errond is zich beginnen schetsen door de serie Twin Peaks van David Lynch. De surrealistische wereld, de filmische elementen, de muziek daarrond, maar ook David Lynch als persoon hebben mij ontzettend hard geïnspireerd. Zowel op instrumentaal als visueel vlak. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik een rode draad heb kunnen krijgen doorheen het album. Je zal dus zeker wat invloeden van die dromerige, surrealistische wereld van Twin Peaks in onze debuutplaat terugvinden.”


Foto credits: Mathias Lambrecht


Wie maakt er naast jou deel uit van de band?


“Elias De Schepper, onze bassist, is één van de leden die altijd is gebleven. Hij is de rots in de branding, de tank van de band, maar ook vooral één van mijn beste vrienden. Daarnaast is er ook mijn long-time friend Alessio Santoliquido, de leadgitarist. Hij is een geschoolde jazzmuzikant en echt een super getalenteerde man. Onze drummer Anton Valcke is ook een heel gedreven muzikant met atypische grooves, maar dat past perfect bij onze muziek. Last but not least, is er ook Klaas Tomme, onze producer. Hij creëert samen met ons de sound en heeft ook onze vorig EP geproducet. Hij is een multi-instrumentalist en in feite de vijfde man van onze band.“


Heb je het gevoel dat corona je carrière eventjes op pauze gezet heeft?


“Nee, integendeel. Het heeft zelfs een paar dingen doen bewegen. Door het feit dat ik mijn masterdiploma moest behalen, was ik een beetje in een rush. Corona heeft mij de tijd gegeven om onze debuutplaat af te werken. Bovendien werd onze ‘Blinding Lights’ cover opgepikt en dat heeft interesse gewekt bij een nieuw publiek. Ik denk dat de hele coronacrisis voor mijn muzikale carrière zeker niet slecht is geweest.”


Wat zijn de plannen van de band na corona?


“We weten voorlopig niet wanneer dat zal zijn, maar ik kijk er echt naar uit om ons album live te spelen. Het grootste deel van het album is live opgenomen in de studio. Ik heb heel veel zin om dat ook live voor een publiek te kunnen doen, om de mensen die ervaring te geven en onze muzikale en visuele wereld te delen. Met de huidige maatregelen zit dat er nog niet echt in, maar we gaan er alles aan doen om -wanneer het terug mogelijk is- het album live voor te stellen.”


Kijk je ook al uit naar Bosums debuutplaat? Beluister dan hier hun nieuwe single en volg ze op Spotify!


148 weergaven0 opmerkingen
bottom of page